Development of Student Activity Sheets Based on The Realistic Mathematics Education (RME) Approach for Elementary School Students Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Siswa Sekolah Dasar
(1) STIT Darul Fattah Bandar Lampung, Indonesia
(2) STIT Darul Fattah Bandar Lampung, Indonesia
(3) STIT Darul Fattah Bandar Lampung, Indonesia
(4) STIT Darul Fattah Bandar Lampung, Indonesia
Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Al-Mudarris: Journal Of Education
: https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v6i1.1522
Full Text: / Language : en
Submitted : 2023-04-11
Published : 2023-04-30
Abstract
Keywords
References
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif , dan Kontekstual : Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum 2013 (Titik Triwulan Tutik Trianto (Ed.)). Prenadamedia Group.
Ananda, R. (2018). Penerapan Pendekatan Realistics Mathematics Education (Rme) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 125–133. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V2i1.39
Andani, M., Pranata, O. H., & Hamdu, G. (2021). Systematic Literature Review: Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 404–417. Https://Doi.Org/10.17509/Pedadidaktika.V8i2.35391
Atika, N., & MZ, Z. A. (2016). Pengembangan Lks Berbasis Pendekatan Rme untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Suska Journal Of Mathematics Education, 2(2), 103. Https://Doi.Org/10.24014/Sjme.V2i2.2126
Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. Https://Doi.Org/10.15294/Kreano.V11i1.23601
Desi Fitriyani, Nahor Murani Hutapea, S. (2023). Pengembangan LKPD Materi Perbandingan Berbasis RME untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik. Aksioma, 12(1), 994–1005.
Dodik Mulyono, & Atika Nur Hidayati. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika melalui Model Pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition. Inomatika, 2(1), 22–37. Https://Doi.Org/10.35438/Inomatika.V2i1.162
Elwijaya, F., Harun, M., & Helsa, Y. (2021). Implementassi Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 741–748. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i2.796
Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Metematis Melalui Pendekatan Konsektual. Didaktika Matematika, 2013, 47–54.
Gee, E. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Alur Belajar Berbasis Realistic Mathematics Education (RME). Jurnal Education And Development, 7(3), 269–277.
Gustin, L., Sari, M., Putri, R., & Putra, A. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Mathline : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2), 111–127. Https://Doi.Org/10.31943/Mathline.V5i2.154
Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Pengembangan Lks Berbasis RME dengan Pendekatan Problem Solving untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 51–63. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V1i2.20
Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Students’ Mathematics Cognitive Achievement? Eurasia Journal Of Mathematics, Science And Technology Education, 14(2), 569–578. Https://Doi.Org/10.12973/Ejmste/76959
Lestari, K. E. Dan M. R. Y. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika (3rd Ed.). Refika Aditama.
Maulana. (2018). Konsep Dasar dan Pedagogi Matematika (1st Ed.). UPI Sumedang Press.
Mulyati, A. (2017). Pengaruh Pendekatan RME Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Operasi Hitung Campuran Di Kelas IV SD IT Adzkia I Padang. Jurnal Didaktik Matematika, 4(1), 90–97. Https://Doi.Org/10.24815/Jdm.V4i1.8484
Nugrahanta, G. A., Rismiati, C., Anugrahana, A., & Kurniastuti, I. (2016). Berbasis Metode Montessori Papan Dakon Operasi Bilangan Bulat Untuk Siswa Sd. Jurnal Penelitian (Edisi Khusus PGSD), 20(2), 103–116.
Riyah, R., & Seruni, S. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Project Based Learning. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(1), 76–90. Https://Journal.Lppmunindra.Ac.Id/Index.Php/Jkpm/Article/View/897
Sari, A., & Yuniati, S. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 71–80. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V2i2.49
Sembiring, M. B., & Siregar, R. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa Berbantukan Model Problem Based Learning. SEPREN, 01(02), 46–56.
Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 59–67. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V5i1.56
Seri Ningsih. (2014). Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. JPM IAIN Antasari, 1(2), 73–94., 01(2), 73–94.
Shodiqin, A., & Utomo, P. W. (2020). Profil Pemecahan Masalah Menurut Krulik dan Rudnick Ditinjau dari Kemampuanan Wolfram Mathematica. 201920.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013 (R. KR (Ed.)). Ar-Ruzz Media.
Sintawati, M., Berliana, L., & Supriyanto, S. (2020). Real Mathematics Education (Rme) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 3(1), 26–33. Https://Doi.Org/10.31604/Ptk.V3i1.26-33
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan (4th Ed.). Alfabeta.
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(2), 148–158.
Sumirattana, S., Makanong, A., & Thipkong, S. (2017). Using Realistic Mathematics Education And The DAPIC Problem-Solving Process To Enhance Secondary School Students’ Mathematical Literacy. Kasetsart Journal Of Social Sciences, 38(3), 307–315. Https://Doi.Org/10.1016/J.Kjss.2016.06.001
Taufik Qurohman, M. (2017). Analisis Perangkat Pembelajarangroup Investigationberbasis RME untuk Meningkatkan Kemampuanpemecahan Masalah Materi Kalkulus. Seminar Nasional IPTEK Terapan (SENIT), 156–161. Http://Conference.Poltektegal.Ac.Id/Index.Php/Senit2017
Yanti, F., Nurva, M. S., & Fikriani, T. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1743–1751. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i2.2132
Zulfan Hanif Rahman, R. S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. Aksioma, 11(2), 1620–1629.
Article Metrics
Abstract Views : 205 timesPDF Downloaded : 138 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.